HTML

Mekk Mester

Felújítasz vagy építkezel? Akkor pontosan tudod, hogy a mesterek a pokol küldöttei. Írd meg nekünk!, mi történt veled!

Friss topikok

A gyereket eresztettük le a szartartály aljára

2013.10.25. 10:58 Mekk Elek úr

Pálma még az eddigi kényszerszünet előtt elküldte, mekkorát szívott a vízszerelővel. Szépen, pontokba szedve ömlik a keserűség, és úgy látszik, a mester tényleg mindent eltolt, amihez csak hozzáért. Eleinte még nevettem, aztán hümmögtem, a 8 éves gyerek szartartályos kalandjánál már kiszaladt egy-két "baaa" is.
 
Nekünk tulajdonképpen szerencsénk lett volna az összes mesterrel, aki a családi házunkon dolgozott, kivéve a vízszerelőt. Ő viszont bőven lerombolta a többiek kiváló munkáját. Már az első néhány nap után el kellett volna hajtani, amikor fanyalogva közölte, hogy ő mennyire utálja ezt a szakmát, mert inkább tanulna valami diplomás izét, de kell a pénz. Ettől fogva így is dolgozott. Az eseteket bosszúsági és kárnagysági sorrendbe rendeztem.
 
1. A fürdőszoba padlójába már csak nagyon ritkán jutott padlófűtéscső (pedig a padláson most is legalább 20 -30 m megmaradt cső van), mert csak itt-ott lehet valami langyosat érezni az egyébként észak-keleti fekvésű helyiségben, ahol a legnagyobb szükség lett volna rá. Szóval csak papucsban lehet a kőre kilépni, ha nem akarod, hogy odafagyjon a lábad, és zuhanyozás előtt be kell kapcsolni az utólag felszerelt villany hősugárzót, he nem akarsz libabőrös lenni a forró zuhany utáni nagy hőmérséklet-különbség miatt.
 
2. A konyhában egyszerűen nem lehet egy pohár hideg vizet inni,  csak több liter víz elfolyatás árán, mert több méteren keresztül szorosan együtt vezette a hideg és a meleg vizet csöveket. (Megoldás: a fürdőbe járunk inni vagy a hűtőbe teszünk mindig egy-két palack vizet.)
 
3. Az, hogy a mosogató szifon alatt folyton van egy nagy ócska fazék a lefolyó víz szivárgása miatt (évek óta nem tudjuk kitalálni, hogy hol a forrása), már csak hab a tortán.


 
4. Az alsó állású fali WC tartály és a padlóhoz rögzített WC csésze között nem hagyott elég helyet, így a felhajtott WC fedlap állandóan “rádől” a hatunkra. Egyszer takarítás közben rácsapódott az ujjaimra, na akkor képzelhető, hogy miket kívántam a szerelőnek! Még az ükanyja is foroghatott a sírjában.
 
5. A konyhai mosogató lefolyóját nem a főlefolyóba vezette bele, hanem a fürdőszobai zuhany lefolyóval egyesítette (naná, mert az közelebb volt), így a konyhai trutyi rendszeresen visszajön a zuhanytálcába. Ami nemcsak ronda, de büdös is. Már alig merjük használni a kézi mosogatót. Ráadásul havonta elhasználunk 2-3 flakon (nem túl olcsó) brutál lefolyótisztítót és egy két liter hipót. (A környezetszennyezési faktorról nem is beszélve.) Ennek ellenére már 2x kellett duguláselhárítást igénybe vennünk, egyszer még a zuhanyfülkét és zuhanytálat is ki kellett szerelni a helyéből, ami némi csempejavítást is jelentett. (Szerencsére még volt tartalék.) És a biztosító is fizetett.
 
6. A WC vízöblítő fali elzárója egy olyan falszakaszra került, ahol 4 fal találkozik, ebből kettő külső fal. A vízelzárót a falban vezetett csővel egy flexibilis cső köti össze, a két cső csatlakozásához a “mester” viszont nem készített szerelőajtót, egyszerűen begipszelte. Nos ez az összeeresztés egyszer csak alattomosan elkezdett szivárogni. Ki tudja mióta. Csak azt éreztük, hogy szellőztethetünk mi akár 24 órán keresztül is, a lakásban elviselhetetlen bűz uralkodik. S mivel a négy fal másik három falszakasza közül az egyik csempézve van, a másikat a hálóban egy faltól falig gardrób fedi, a harmadikon pedig a nappaliban egy beépített, míves, méretre gyártott könyvszekrény áll, ezért a szivárgásra nem derült fény hónapokig (?). Csak amikor egyszer egy szép és értékes albumot levettem a könyvespolc ominózus sarkából, és a könyv fedőlapja tiszta zöld és fekete penész volt. Szóval a hiba elhárításához kellett: vízszerelő, burkoló, asztalos és festő, jónéhány flakon penészeltávolító a bútorok hátlapjáról, arról nem beszélve, hogy további 15-20 könyv sérült meg hasonló módon, és nagyobb részüket nem lehetett megmenteni. Ja, és kőműves. Mert a nagylyukacsos 40-es téglafalban a beszívódott víz azért tovább dolgozott, és közben megjött a hűvös idő. Szóval az alatta levő garázs plafonja is elázott, az utcai frontra néző fal külső vakolata pedig felhólyagosodott és tavaszra foltosan lehullott. Szóval újabb kőműves, a színanyag pedig természetesen sosem lesz ugyanolyan árnyalat, tehát az egész felületet újra kellett vakolni. Szerencsére a biztosító fizetett.
 
7. Az egyik legnagyobb kárt a “mesterünk” a kazánházban okozta! A kiegyenlítő víztartályt nem a súlyának megfelelő rögzítéstechnikával szerelte föl a falra, így az egyszer csak leszakadt, és a kiömlő (nem túl tiszta víz) szétfröcskölt az egész helyiségben, az éppen 2 hete frissen festett falakra és a kiterített ruhákra. Ja, és az éppen bekapcsolt állapotban lévő, működő gázkazánra. Mert természetesen pont e fölé szerelte fől annak idején. A kazánnak a belekerült víz miatt a teljes elektronikája zárlatos lett és leégett. Akinek ilyen kazánja van, az tudja, hogy ez mibe kerül. Tehát itt is kellett: fűtésszerelő, szakszervizes szerelő, festésjavítás, és új kiegyenlítő tartály és persze biztosító.

8. Még az építkezés idején nem volt csatornázva az utcánk, de egy kvázi-csatornázással elkerültük, hogy emésztőt kelljen építenünk: a következő utcáig egy nyomott üzemű 4cm átmérőjű csövön el tudtuk vezetni a szennyvizet, de ehhez kellett egy nagy erejű aprító szivattyú és egy függőleges tartály. Nos, ha bármi okból ez a tartály megtelne (és a víz visszafolyna az alagsorba, ahol a mosókonyha ás a kazán is van), akkor egy a WC tartályokhoz hasonló szerkezettel (ami leállítja illetve jelzi a vízszint további emelkedését) egy riasztó csengőt szereltettünk fel, ha a tartályban a vízszint kritikusra emelkedne (vagyis a szivattyú nem vinné el.) Ezt a riasztót vajon hova szerelte? Természetesen a lakótértől elszigetelt alagsori garázsba, amit a lakótérben nincs ember aki meghalljon, főleg télen, amikor zárva tartjuk az ajtókat, ablakokat. Nos, emiatt 2x is elöntött bennünket az alagsorban a víz, ami visszajött a mosókonyhai lefolyón. Ebből az egyiket olcsón megúsztuk, csak órákig itattuk a vizet a felmosóronggyal. No de a második! Az sokáig emlékezetes marad. Ekkor az aprítószivattyú kése esett le, bele a tartály alján lévő trutyiba, így a csatornába átemelés nem jött létre, mert egyszerűen aprítás híján a szűrőnél eldugult. S épp Karácsony lévén, nincs szerelő vagy szerviz, aki kijöjjön megjavítani. Kint mínuszok, benn a WC-t sem lehet lehúzni. A Szenteste napján még délig nyitva tartó áruházak zárása előtt egy órával irány az OBI, szivattyú vásárlás, annyi vizet kiszívatni a tartályból, hogy legyen esély az alján a leesett aprítófejet megtalálni (és a szűrőt kitisztítani). De mi marad ilyenkor a tartály legalján? Hát a sűrűje. Kitalálhatják, hogy minek a sűrűje. De azt hogyan lapátoljuk ki? Az akkor kb. 8 éves fiamat (mert csak ő fért bele a tartályba a beszorulás veszélye nélkül) leeresztettük egy gumicsizmával, a legócskább ruhájában, a húga homokozóvödrével és egy hatalmas merőkanállal a kb. 3-4 méter mély tartály aljára. Majd ő apránként belemerte a sz…os vizet a kisvödörbe, és mi egyesével felhúztuk. Eltartott egy darabig, amíg az alján egyszer csak meglett a az aprítókés!!! Azt visszaerősítettük a szivattyú aljára, és így mégiscsak lett karácsonyi gyertyagyújtás. De gyereket még annyi forró vízben és annyit sikálva és illatosítva nem fürdettek meg, mint mi Matyit, és közöltük vele, hogy ezzel hosszú-hosszú évekre letudta a családi munkamegosztás összes ráeső részét. (Mondjuk kamaszodván ezt ki is használta.)
 
Tanulság: sok más mellett mégis a vízszerelőt kell a leggondosabban megválasztani, mert ha ő rosszul dolgozik, akkor azzal mások munkáját is tönkreteszei, mert bontani, vakolni, újraburkolni, festeni, takarítani, stb. kell utána, a hatalmas bosszúságról és a a tetemes költségekről nem is beszélve. És köszönet az **** Biztosítónak, hogy ennyi káreseményt is tisztességgel elismert és kifizetett, és még szerződést sem bontott velünk. Pedig jó esetben is legfeljebb nullszaldósok lehetünk nála.

Neked is van egy vidám, szomorú, tragikus, szóval tanulságos sztorid, ahol a mesterek megkeserítették az éled egy egyszerűnek tűnő feladat túlbonyolításával? Írd meg nekünk! A levelekből minden olyan információt kiszedünk, ami alapján egyértelműen azonosítani lehetne a résztvevőket, hogy ne egymással versengő kőművesek mártsák be egymást holnaptól.

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mekkmester.blog.hu/api/trackback/id/tr935598639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 11:50:23

Kimondottan tetszett, hogy a szaki a hibás azért, hogy az észlény hónapokig szaglássza a bűzt, ahelyett, hogy megkeresné a forrását.
Két hülye egy pár, mint mindig.

Dr_utcai_arcos 2013.10.25. 12:15:26

@Don Quixote de la Ferko: Örülünk, hogy szerinted viszont jó munkát végeztél.

Messzi Vetek 2013.10.25. 12:22:39

nem hagy nyugodni a gondolat, hogy a posztoló is befért volna a tartályba, csak nem volt kedve hozzá, egyszerűbb volt a kölyköt leküldeni a pöcébe! zseniális!
a kis csőgörény! :D

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 12:24:01

@Dr_utcai_arcos:

Jót. Ahol én csináltam a víz és fűtéshálózatot ott hiba nélkül üzemel mindegyik.
Az, hogy a posztoló hibakeresés helyett inkább szagolja a bűzt. az meg őt minősíti, na meg téged, hogy szerinted ez az elfogadott.
Az előbb tévedtem, nem két hülye egy pár, hanem három hülye egy trió, miután te is beléptél az észlények oldalára.

Tomasz_a_gozmozdony 2013.10.25. 12:24:17

Amikor a szaki megcsinálta, hol tetszett lenni, kedves poszter? Vagy akkor még jó volt? Esetleg normálisan megcsináltatni? Ja hogy nem kapott számlát, ezért nincs garancia? Nincs több kérdés.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 12:26:58

@Tomasz_a_gozmozdony:

Ez egy ilyen világ.
A szaki kiválasztásánál egyetlen szempont van, a ceruza vastagsága. Minél vékonyabban fog, annál elfogadottabb a szaki, olcsó, akkor jöhet.
Aztán amikor a szarrágó szembesül a választása végeredményével, akkor jön a hőbörgés és a topiknyitás, hogy mindenki lássa, mennyire "átverték".

telkoe 2013.10.25. 12:31:38

@Tomasz_a_gozmozdony: Az epitteto kepesnek tartotta magat az epitkezes muszaki ellenori feladatainak ellatasara. Ha partizezert Ft lehet sporolni akkor megeri.

Rebelde 2013.10.25. 12:39:28

Jujj, nyilván ez a mászter egy kretén, de jó néhány dolog, már a munka átadásakor is nyilvánvaló kellett, hogy legyen és akkor ott a falhoz állítani az embert....

A biztosításotok viszont egész jó, ha nyilvánvalóan elcseszett vízszerelési munkákból eredő hiba után is fizet

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.25. 12:44:55

Itt van szépen összefoglalva a téma, semmivel se lehet vitatkozni benne...

index.hu/gazdasag/2013/10/25/mester/

Kár, hogy nem tették kommentelhetővé magát a cikket.

t.smith 2013.10.25. 12:46:41

Hasonló csatorna megoldással vagyunk megáldva, természetesen nálunk is mindig karácsonykor romlott el, amíg ki nem cseréltem a szivattyút egy tárcsásra (ez nem aprít csak ad a sz@rnak egy pofont). Szóval javaslom utánanézni, azóta nem volt gond (kopp-kopp-kopp). Ja, és a másik, évente egyszer kihívom a szerelőt egy aknatisztításra+szivattyú karbantartásra. De ez csak a kevésbé fontos része annak amit mondani akartam.

A sokkal fontosabb az, hogy ne menj le a tartályba semmiképp és FŐLEG NE KÜLDD LE A 8 ÉVES GYEREKEDET!!!! Egyrészt baromi veszélyes gáztermelődés van a tartályban, másrészt óriási a fertőzésveszély!!! Örülj hogy egy alapos mosdással megúsztátok. Van szippantós kocsi is a világon, ráadásul abból van olyan is ami ünnepnapon is kijön. Ezzel nyersz pár napot (fürdést, mosást takarékra vesszük), ünnepek után meg kijön a szakember aki kipucolja a tartályt és megjavítja a szivattyút. Ha meg ez nem megy akkor kihúzható festőnyélre szigszalagozott tésztaszűrő(!!!) csodás eszköz tud lenni a sportszelet horgászatban (tapasztalatból mondom :) )

mrbateman 2013.10.25. 12:57:46

Függetlenül attól, hogy sajnálom a posztolót és együttérzek meg minden, nem akarok a kis lelkébe még beletaposni a 47-es szaros gumicsizmával...

...de nem tudom elképzelni, hogy az X (X értéke teljesen mindegy) éves gyerekemet leküldjem a szartartályba, hogy ugyan keresse már meg az akármit.
Nem tudom mit kellett volna csinálni, de éppen ezért biztos nem a gyerek aktív közreműködésére bíztam volna.
Tulajdonképpen mikor kéne lemenni anyósékhoz karácsonyozni, ha nem ilyenkor...olyan jó, ha együtt van a család!

Mondjuk én meggyőztem volna a szakmunkás urat, hogy pótmunka igényeimet tartsa reálisnak...ha nagydarab, akkor meggyőzetném erre alkalmas alvállalkozóval.

kúrórudi 2013.10.25. 12:58:19

szerintem az a szülő aki a kisgyerekét leküldi egy pöcegödör aljában ami azon túl h undoritó még veszélyes is..... az sokkal nagyobb szemétláda mint az a szerelö aki valamit rosszul csinál meg... ez ugyanis a legjobb szakemberrel is elöfordul bármiben.. de hogy egy szülö ekkora fasz és geci legyen a saját gyerekével... hát szarral etetném öket napokig..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.25. 12:58:33

Most olvastam el ezt a posztot, hát, nagyon kemény a 8. pont... :D

@Don Quixote de la Ferko:
Az a baj, hogy önmagában a drágább ár kurvára nem garancia arra, hogy jól is lesz majd elvégezve a munka.Simán lehet, hogy csak vastagabb bőr van a pofáján a drága szakembernek.Valami jobb módszer kellene a kóklerek kiszűrésére...És ez nem csak szolgáltatásra, hanem termékekre is simán érvényes.Régen ami jó volt, az drága volt.Manapság meg, ugye ez marhára nem evidens.

mrbateman 2013.10.25. 13:05:46

A gyenge munkát és minőséget egy módon lehet elkerülni.
Papírt írsz róla és anyag+díj egészét a szakira bízod (nem akarsz spórolni az anyagbeszerzésen, hogy te majd olcsóbban...) és 0, azaz nulla százalék előleg. Mindent a végén egy összegben.

Ezt 10-ből nyolc nem fogja vállalni, a maradék kettő (igen, drága lesz) közül szimpátia/referencia alapján választani.

Persze amíg papír, mű.ellenőr, féláfába, okosba mennek a dolgok...addig a laikus rábaszik. A szőrös szívű, hozzáértő, utánaolvasó általában jól járhat.

hehe64 (törölt) 2013.10.25. 13:45:05

Most gonosz leszek.
3. pont
Készülj fel arra, hogy a mosogató bekötését ki kell bontani.
5. pont
A teljes csövezéssel együtt, és újra kell építeni az elvezetést. Különben szét fog rohadni alattatok a padló.

6. pont
Ha azt a flexibilis csövet nem cserélték le más megoldásra, fog az még szivárogni.

És végül a 8. ponthoz. Ugye az ominózus riasztót azóta átszereltettétek?

borzimorzi 2013.10.25. 13:49:09

@Don Quixote de la Ferko: Ez azért nem egészen így van. Amikor nyugdíjas apósomék megvettek egy szép új csapot a fürdőbe, és a kerületi "Kisokos" alapján felhívott szerelők a csap beszerelésére 15e forinttól kezdődő, felfelé meredeken kúszó árajánlatokat tettek, akkor azért az én szemöldököm is elindult felfelé. Különös tekintettel arra, hogy az egyik ilyen szerelő két utcával arrébbról jött volna, de a kiszállási díj az 5ezer froncsi lett volna. Konkrétan egy lakótelepi egyenfürdő csapjáról beszélünk. Végül a szomszéd beugrott és 20 perc alatt pöpecül megcsinálta, az összes tömítőgyűrű is a helyén, mint a parancsolat. Kapott cserébe egy tepsi almáspitét, és anyósomék elviszik a két csemetéjét a Capa kiállításra most hétvégén, hogy a szomszédék végre egy kicsit kettesben maradhassanak.

Üdv:
b

♔bаtyu♔ 2013.10.25. 14:24:27

Ekkora melót jobb komolyabb vállalkozásra bízni. Még az sem biztos, hogy drágább.

♔bаtyu♔ 2013.10.25. 14:34:39

@geegee: Azt a jobb módszert úgy hívják, hogy referencia.

Mi is úgy újítottuk fel a lakásunkat, hogy végigkérdeztünk mindenkit, nem kapkodtunk. Végül egy kis cég lett a nyertes és tényleg nagyon profin és hamar meg is csinálták. Az ár sem volt túl magas, bár nem ezek voltak a legolcsóbbak. Mi is adtuk tovább a nevüket másoknak.

euAgWzgmmtq7K 2013.10.25. 14:36:15

@borzimorzi: a kiszállási díjnak miért kéne összefüggenie a távolsággal? ahol meg ninsc kiszállásí díj, ott meg az alkatrésszel vagy mással leszel átbaszva

borzimorzi 2013.10.25. 15:00:34

@d.hardman: Kérlek, ne marháskodj. A második szomszédos utcából simán, 5 perc alatt átsétálhatott volna az ürge, táskában egy franciakulccsal meg pár tömítőgyűrűvel, hátha a csap bolti csomagjában nincsen elég. Hazafelé meg bevásárol a piacon, az is ott van. Ráadásul a nyugdíjas megrendelő bármikor otthon tud lenni, tehát a szaki beeshet hozzá szombat reggel is, piac előtt, vagy bármely hétköznapon munkából menet vagy jövet is arra a 15-20 percre.

A kiszállási díjat arra találták ki, hogy ha a szaki Csepelről megy Újpestre, vagy Dunakesziről az V. kerületbe, akkor a benzin ára, a parkolási díj meg az elment idő ellenértéke bejöjjön neki. Ne veszítsen a kiszálláson akkor sem, ha esetleg a helyszínen kiderül, hogy nem vállalja, mégsem ért hozzá, vagy az árban nem tudnak megegyezni. Na de kiszállási díj egy olyan utcából, amelyik két sarokra van???

Ne is haragudj, de ez nevetséges.

Üdv:
b

Jokkura 2013.10.25. 15:04:11

szeretnék már egy olyan posztot is olvasni,ahol nemcsak a "mekkkesterek" gyöngyszemei lelhetők.Szerintem vannak még ár/érték arányban megfelelően dolgozó tisztességes ,utolérhető szakemberek
de a másik oldal: jaj de drága,biztosan van olcsóbb is, túl sokat kér., oldjuk meg "okosba"...; de ez még belefér ugye,ha már itt van és ennyit kér a munkájáért...
...meg majd én jól informálodom a Zintertetről és az nem úgy jó,ahogy a "szaki" csinálja,mert az xy blogban előlhátul dr.katyvasz így és így mondja/írja (na, ilyankor szoktam azt mondani, tessék folytatni,majd én nézem ...)
ez is ismerős ugye?

euAgWzgmmtq7K 2013.10.25. 15:29:30

@borzimorzi: Nem marháskodok, komolyan kérdeztem. Nem, nem arra találták ki, hanem arra, hogy ennyibe kerül, ha kihívod, és nem kérsz semmit. Ha kilométertől függene, vagy ilyesmitől, akkor úgy lenne meghirdetve. Ha sokallod a kiszállásí díjat a mester lakhelyéhez képest, akkor nyugodtan válassz más szakembert.

euAgWzgmmtq7K 2013.10.25. 15:31:02

@borzimorzi: és akkor tipikusan az az ügyfél lennél, aki utána elkezd alkudozni, hogy de így ,meg de ugy, csak meg kellett húzni a csapot, meg egy tömítőgyűrű. 2013-ban mégis mennyit akarsz fizetni egy munkáért, amit a házadban végez el valaki? 200 forintot? ez az ára, egyébként pontosan a magadfajta emberek miatt van kiszállási díj.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 15:35:57

@borzimorzi:

Persze, vannak kivételek, de az alap az, amit felvázoltam. Ócsójánosék mindent tutiban akarnak, a szaki pöpec munkát végezzen, lehetőleg ingyen.
Lehet morogni rá, lehet szidni, de ezeket a szakikat egy olyan megrendelői réteg termelte ki magából, akiknél a szempont szigorúan az ár volt. Most, amikor a valódi szakik koruknál fogva kihullottak, maradtak azok a rendszerváltás utáni "vállalkozók", akiknél a profit az első szempont, a munka minősége pontosan fordítottan arányos a megrendelő fizetési kedvével.
Megnyugtatlak ez az élet minden területén így van, a mai Magyarországon a munka az, amit senki nem hajlandó megfizetni, és a megrendelő tisztában van azzal, hogy mindig talál egy olcsóbbat.
A megrendelő viszont azzal nincs tisztában, hogy ezzel saját maga alatt vágja a fát, mint az pl. a 8. pontban tökéletesen látható, mert ott is a tuti 4 centis cső az olcsóbb, de ha gond van akkor ott is a szaki a hibás aki "rossz helyre" szerelte a riasztót, nem pedig ő, mert a biztonságosabb emésztőt kiváltotta az olcsóbb gagyizással.

Szánalom ez az ország úgy ahogy van.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 15:41:56

Azt már végképp nem kommentálom, hogy mi az, ami a 8 éves gyerekét a saját szarrágósága miatt beleereszti a saját szarába. Sértődés lenne.

Szalacsi_Dezső 2013.10.25. 15:42:55

Ez durva, egy építkezésen csak a vizes által. de sajnos néhány hasonló hiba nálunk is becsúszott. (Pl. hideg vizet nem lehet inni)
Úgy tűnik ezek szerint, ezek típushibák.

1349973572759 2013.10.25. 15:55:24

Ez csak a kommunisták bűne lehet, szerintem kommunista volt a vízszerelő.

Tücsök1 2013.10.25. 16:01:32

Index címlapos a Szakiskola,végállomás c. cikk.Olvassátok el,aztán el lehet dönteni,hogy ilyen oktatás után milyen szakembert kaptok pl. az építőiparban.Áldassék a neve pártunknak és kormányunknak + a kamara tótumfaktumának,jó pénzért.

telkoe 2013.10.25. 16:34:44

@Jokkura: Az is ismeros, hogy megnezem az interneten az XY anyag gyari felhasznalasi / elokeszitesi / bedolgozasi utasitasat, aztan jon valami felnotas "szakember" aki mindent jobban tudni a gyartonal (jobban tudom alt. = nekem igy kenyelmesebb es leszarom milyen lesz az eredmeny). Szaladtam mar bele ilyen szakiba. aki miatt parszazezer Ft anyag mehetett a kukaba. Innentol kezdve nem kell csodalkozni, ha ranez aki fizet hogy mi es hogyan keszul. Nagy beruhazasoknal a muszaki ellenornek ua a feladata, csak ott eszebe sem jut a melosnak hogy visszaszoljon.

Tücsök1 2013.10.25. 16:44:59

@telkoe: Ezek szerint,mivel foci nincs,most az építőiparhoz ért mindenki.Legyünk a millió műszaki ellenőr országa! emélem,a dokinak is beszólsz,amikor a sérvedet operálja,mer' a neten másképp nézett ki a vágás!

telkoe 2013.10.25. 16:54:25

@Tücsök1: Kicsit el vagy tevedve, ha orvoshoz hasonlitgatod magad. Ha a mester ur olyan szinten nincs kepben a szakmajaval hogy meg egy anyagot sem tud bekeverni, akkor nem arcoskodni kell, hanem szep csondben odafigyelni arra amit mondanak neki, es megcsinalni amiert a penzet kapja.

Tücsök1 2013.10.25. 17:08:33

@telkoe: Ha már elkövetted azt a hibát,hogy nyilvánvalóan inkompetens emberre akartál szakmunkát bízni,akkor még mielőtt megemeli a szerszámot tedd ki a szűrét!
Vagy szakmunkásképzőt akarsz nyitni?

rugoman 2013.10.25. 17:13:14

Jártatok mostanság autószerelőnél?
Ahol telefonban kérdezik az autó hibáját, na meg a várható javítási költséget?
Ahol még a 99+ -os anyóka is alkudozik?
Ahova mindenki zsebben viszi a csere alkatrészt?
Ami vagy jó, vagy nem, a szaki meg dolgozhat kétszer. Ha meg elkéri a dupla árat, mindenki rikoltozik.
Mindennek van határa, csak a szarrágásnak nem...
Itt is olvasom a kvázi-csatornázást, "okosba" ment, gondolom. Csak kellett egy tudományos (fantasztikus) megoldás, ami nem annyira sikerült. Nem baj, a kissrác megoldotta.

Tücsök1 2013.10.25. 17:28:44

@Don Quixote de la Ferko: Sokszor elgondolkozom azon,jól tettük-e,de mindig arra jutok,igen.1972-ben kiváltott kisipari működési engedéllyel,egyéni vállalkozóként ment nyugdíjba egy családtagom.Kinevelt néhány utódot,és soha nem lett belőle vállalkozó,kft tulajdonos.Most már az első kuncsaftjai gyerekeinek,unokáinak dolgozhat.

telkoe 2013.10.25. 17:32:20

@Tücsök1: Mindegyik ugy jon hogy mekkora asz a szakmaban nem nagyon tudom elsore kiszurni az idiotat. Ha nem hallgat a jo szora elsore akkor repul, ha van egy kis esze akkor tanul.

Jokkura 2013.10.25. 18:50:59

@telkoe: nagyon sokszor szaladok bele olyanba,hogy egy javításra mondott árat (nem általam) sokallnak,miszerint a 'szomszédjóskapistabá' olcsobban,jobban megoldja.Előbb-utóbb én belekerülök a képbe,és aztán megy a ámélkodás,hogy egy cca.5000.- munka mi a fene kerül 10-15 000-be. (mert a kontárbácsi mókólását emberi formába kell hozni)vagy kerek-perec megmondom,hogy ehhez nem nyúlok.
Épp az ilyen 'a Zintereten olvastam' mindenlében kétkanál elől-hátul dr-mérnök vagyok nyugdíjas mindehez értő és a mindent olcsóért ,de jót yuppik miatt szelektálok . 15 éve csinálom/-tam ,szálmaképesen,de valahol nálam is van egy határ.
Az ,hogy olyan alapanyagat adsz/mutatsz iparosnak amihez nem ért ,az a te bulid is , kérdezd meg előtte,hopgy látott-e ,dolgozott-e vele. Ha bizonytalan, ködös választ ad ,akkor inkább ne rá bízd azt a munkát,hanem várd meg és fizesd ki azt a mestert akiben 100%-ban megbízol és vállaja a munkájáért a garanciát (ja és ne zárd el előle a prosit,hanem add a kezébe :) )

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 19:30:15

@Tücsök1:
Egyetértek. Sajnos az idő előrehaladtával egyre több igazi szaki tűnik el, és hiába jön helyettük egy látszólag okosabb, többet tudó nemzedék, valójában semmit sem tudnak az igazi régi mesterekhez képest. Esti szórakozásom, hogy rákeresek a "lathe", "drech" szavakra a Youtube-on, kiválasztom a ránézésre legótvarabb képet mutató masinát a sok csili-vili CNC csoda közül, és végignézem, mert iszonyatos tudásanyag van az öreg, göcsörtös kezekben, amik a noniust tekerik.
Egy friss, tudálékos, magát az egekbe magasztaló gépész lehet, hogy megrajzol bármit SoloidEdge-ben, vagy AutoCad-ben, de ha oda kéne állnia egy öreg masina mellé, még elindítani sem tudná.

Érdemes megnézni a Ridick 2013. c. mozit.
Egyik utolsó mondata kívánkozik ide. Nem szó szerint, de a lényege benne van:

"John, neked megvan a gerinced."

Örülök, hogy kevesen ugyan, de vagyunk páran az országban, akik csórók a mai világhoz képest, de a gerinc megléte pótol mindenért.

Don Quixote de la Ferko 2013.10.25. 19:32:54

@telkoe:

Ha ennyire nagy ász vagy, minek a szakember?
Csináld meg.

borzimorzi 2013.10.25. 19:42:28

@euAgWzgmmtq7K: Tökéletesen igazad van, ez is történt. Pláne, hogy nem valami nagy, igazán szakembert igénylő dolog volt, pl. falbontással járó csőcsere vagy olyasmi dugulás-elhárítás, amihez csőgörény kell. Simán ki kellett cserélni a régi csapot egy azzal kompatibilis újra.

Üdv:
b

borzimorzi 2013.10.25. 19:57:00

@euAgWzgmmtq7K: Hát, ha valakinél ez az ára, akkor kösz, de nem kérem. Ugyanis az én munkámban is megszokott, hogy árajánlatokat készítünk, pályázunk ezerrel, kicsit több munkaórát (meg kvalifikáltabb munkát is) ölünk bele, mint a szaki abba, hogy sétál 500 métert. És egy vasat se kapunk érte, ha nem nyerünk. És bizony, ahogy a verseny élesedik, többször van az, hogy nem nyerünk, mint az, hogy igen. De nem kérhetjük számon, hogy hát a tenderdokumentációt kifizettük meg beleöltünk 3-4 napot, hogy ütős pályázatot írtunk. Ami árajánlat végül nem vezetett üzlethez, az a mi kárunk. Nem látom be, hogy miért kellene kifizetnem bármiféle kiszállási díjat egy olyan valakinek, aki inkább megköszönhetné, hogy egyáltalán lehetősége nyílik marketingelni, és én erre áldozok az időmből, mikor meghallgatom.

Már bocs, de aki árajánlatot tesz, az köszönje meg, hogy meghallgatták/elolvasták az ajánlatát/pályázatát. Nehogy már olyasmiért tartozzon az ügyfél egy piacgazdaságban, amit nem is vesz meg!

Ez éppen olyan, mint az, hogy nem kérhet tőled pénzt a Westend, csak azért, hogy nézegetted a kirakatot, vagy beszélgettél az eladóval, hogy mi kéne és mennyiért.

A kiszállási díjjal való trükközés egyébként is egyre elterjedtebb. Ügyfél telefonál, hogy lenne ez meg ez a munka, mennyibe kerülne. A szaki szándékosan mond egy baromi alacsony árat, amiről ő is tudja, hogy irreális, és persze hozzáteszi, hogy 3-5ezer a kiszállás. Hülye ügyfél bedől, és kihívja. A helyszínen persze egyből kiderül, hogy nem ám annyi a meló, hanem 10-szer annyiba lesz, és mikor erre fel elküldöd, akkor vigyorogva tartja a markát a kiszállási díjért. A magam részéről aki azzal kezdi, hogy kiszállási díj, azzal bontom a vonalat.

A rendes munkát megfizetem, mégpedig jócskán árában. Két lakásfelújításon vagyunk túl és a mai napig hívnak, hogy nem kell-e újabb munka, mert szeretnének megint nekünk dolgozni. Kérdezgetik azt is, h nincs-e ismerős, akinek kéne burkoló, villanyszerelő, asztalos stb., csak olyan ember legyen, mint mi. Hidd el, nem aprópénzért dolgoztak ezek az emberek és a maximális tiszteletet is megkapták részünkről.

De a trükközős "Áfa nélkül, okosba" disznók nálunk nem rúgnak labdába, az hétszentség.

Üdv:
b

hungarisztan 2013.10.25. 20:19:37

Ej de sok dühös ember van itt is, pedig ez aztán nem polblog. Kár érte, mert jól indult a blog, jó kommentekkel.
De mostanra itt is csak a mérhetetlen hungarisztáni frusztráció maradt: a „mesterek” sértve érzik magukat, mert nem fizetik meg őket (kit fizetnek meg, őszintén?), olcsójános kóklerekkel dolgoztatnak, a megrendelők meg rábasznak, mert elszarják a lakásukat nem csak az olcsójánosok, hanem a drágajánosok is. Aztán meg arcoskodik mindenki mindenkivel – szomorú ez így a végletekig.

S bár tudom, hogy csak olaj lesz a tűzre, mert hogy merészelek a mindent jobban tudóknak új információt szolgáltatni, elmondom, miképp ment a fürdőszobafelújításunk Svédországban. Nem azért, hogy bezzegezzek, hanem hogy látszódjék, igenis létezik megoldás. Néha körülményes, és szinte mindig iszonyatosan drága (vagy csak meg van fizetve a munka rendesen?), de érvényes a szabály, hogy you get what you pay for. Folyt. köv.

hungarisztan 2013.10.25. 20:29:20

Folyt.

• Tudandó háttérinfó: Az öröklakások itt inkább örökölhető lakhatási jogok, a lakás bizonyos részei (fűtési rendszer, vezetékek, csőhálózat, csatorna, nyílászárók stb.) a ház tulajdonában maradnak, ezért a javításuk, karbantartásuk is vagy a ház dolga (na ja, magyar szemmel a közös költség is horrorisztikus, de hát valamit valamiért...), vagy a tulaj intézi, de kizárólag a lakóbizottság által jóváhagyott, minősített mesteremberrel.

• Minősítetlen mesteremberrel az ember szóba sem áll, mert az itt azzal egyenértékű, hogy lusta, nem akar fejlődni, nem képzi magát folyamatosan, s nyilván ennek megfelelően is dolgozik. A minősítést a biztosítók is megkövetelik. Ha olyan ember ért a minősített szakembert igénylő dolgokhoz, aki nem tette le a használandó technológiákból a szakvizsgát (nem örökre szól! állandóan tanulni és újítani kell!), az automatikusan kizár a kártérítésből, akkor is, ha a kár nem az adott mester kontár munkája miatt keletkezik, hanem mondjuk egyszerűen elfárad az anyag, reped a cső. Az a filozófia mögötte, hogy ha szakember csinálta volna a felújítást, látta volna, hogy a csövet cserélni kell, nem fordult volna elő a kár. Pont így jártak el a fürdőszobában is: az összes kiszálló mesterember egyből mondta, hogy ha hozzáérnek a burkolathoz, akkor szabvány kötelezi őket, hogy szétverjék a gipszkarton falat és vízhatlanra alakítsák.

• Nincs olyan, hogy okosba megoldjuk, főnök. Ha vízhatlan gipszkartont követel meg a szabvány, akkor vízhatlan gipszkarton lesz beépítve, vagy különben hozzá sem érnek.

• Van olyan website, amelyik szolgáltatásokat közvetít. Az ember felrakja, hogy milyen szakembert keres, beírja nagyjából a paramétereket, és 2 percen belül csörög a telefon, és 2 napig egyfolytában csörög, mert a *mesteremberek* mennek a munka után, nem fordítva.

• Mindegyik ingyen kiszáll a helyszínre felmérni az anyagszükségletet, az alkalmazandó technológiákat, munkasorrendet. Mindegyik ad egy árajánlatot a *teljes* munkára, amire +10% ráterhelhető, ha munka közben váratlan dolog bukkan föl. A +10%-ot természetesen nyugodtan hozzá lehet csapni rögtön az elején, mert nyilván itt is pénzből élnek, tuti, hogy valami fel fog merülni. Értelmes ember ezen nem akad fönn, eleve +10%-kal számol. De mivel mindegyiknél benne van a szerződésben ez a kitétel, az összehasonlításba gyakorlatilag ez nem szól bele.

• A mesteremberek a helyszínen elmondják, mire kell számítani. Időszükséglet, anyagszükséglet, miegymás. Tisztázzák, mi az, amit ők állnak, mi az, amit mi. (Gyakorlatilag mindent ők állnak, ami nem az esztétikumért felel, hanem aládolgozás, műszaki tartalom, technológia.) Kiszámolják, mennyi az anyagszükséglet, mennyi a munkabér – ez azért lényeges, mert utóbbiból nagyon komoly adóvisszatérítés jár – az állam így ösztönzi az ingatlanok felújítását, állagmegóvását, hogy az állampolgárok jó közérzettel éljenek, emberhez méltó körülmények között, ill. így ad munkát egy csomó mesterembernek, akik aztán megint adófizető polgárok lesznek ahelyett, hogy segélyt kéne fizetni nekik. (Ugye figyelünk: nem államosít, nem segélyez, hanem a munkahelyteremtés körülményeit biztosítja és adókedvezménnyel motivál.)

• A mesteremberek referenciamunkákat mutatnak fotón, vagy akár helyszíni bejárással. Minden felújítás minden lépését kötelezően dokumentálnak, amiről a végén a megrendelő fotókkal ellátott összefoglalót és minőségi tanusítványt kap. Ez egyszersmind a biztosító és a lakóház fele is igazolás, hogy minden az előírások szerint ment.

• A mesterember vállalkozásának 10 millió koronáig (az 350 millió forint) terjedő felelősségbiztosítással kell rendelkeznie (ez nyilván nem kis költség neki, aminek a havi befizetői alighanem annak függvényében változnak, ki hogyan dolgozik, mennyi kárt okoz a biztosítónak). Aki pocsékul dolgozik, rengeteg biztosítást fizet, tönkremegy. A mesterember vállalkozása 10 éves garanciát köteles adni az elvégzett munkára.

• A mesteremberrel 2x verettük fel a fürdőszobacsempét, mert szerintünk nem volt meg a megfelelő lejtés. Nem örült, de megcsinálta, békével váltunk el.

• Drága volt? Magyar ésszel felfoghatatlanul. De ha azt számoljuk, hogy most minimum 10, de az is lehet, hogy 20 vagy akár 50 évig nem kell hozzányúlni a gyönyörű, korszerű és főképp atombiztos (4x-es vízzáró szigetelés!) fürdőszobához, nem kell bunkó mesterekkel pszichésen kikészítő csatákat vívni garanciális javításokról, nem kell biztosítóhoz rohangálni, akkor már ott tartunk, hogy 10-20-50 évre elosztva nem is olyan drága.
Ez nem jelenti azt, hogy ne keresnének mocskosul az iparosok. Lazán repkednek a tízezrek a levegőben minden egyes lélegzetvételért – miközben egy jó nettó fizetés mondjuk 20-25 ezer korona. De az is igaz, hogy cserébe kőkeményen perkál adót, kénytelen tanulni, minősíttetni magát, biztosítást fizetni és garanciát vállalni. Ja, és a vállalkozás legegyszerűbb formája itt olyan, hogy minden bevételből 50% huss, röppen az államnak. Egyszerű vele számolni, az tény... :o)

hungarisztan 2013.10.25. 20:37:56

Szintén hozzá tartozik, hogy mindent megelőlegeztek, még a mi költségünket (csempék, csapok, zuhanyajtó stb.) is a saját számlájukra vették, mert volt 20% kedvezményük egy csomó városbeli szaniteresnél. Ezt a kedvezményt minden további nyerészkedés nélkül továbbadták nekünk.
Fizetni a felújítás legvégén kellett, szót nem szóltak, hogy a kétszeri garanciális járólapfelverésig és rendberakásig visszatartottunk a fizetés egy részét, aminek a határideje már rég lejárt.

Tény, hogy a 2 hétből inkább 4 hét lett, plusz még utána több hét aprómunka-halasztgatás, de az is igaz, hogy ha a burkoló azt mondta, hogy reggel 8-ra jön, akkor reggel 7:55-kor kopogtatott. És egyszer sem 8:01-kor vagy még később...

telkoe 2013.10.25. 21:30:40

@Jokkura: Csak egy pelda, a padlopon nem kellene hogy meglepetes legyen a mester urnak. Bologatott is ra vadul, hogy semmi gond, nagyon fasza lesz. Aztan megiscsak sikerult nem rendesen letisztitani az aljzatot elotte, es tulhigitani az anyagot hogy kesobb fel is jott szepen az egesz. Lehet az en hibam volt, hogy azt hittem hogy egy atlag komuvesnek sikerul kimerni az eloirt vizmennyiseget es bekeverni az anyagot, es szuk volt az ido megvarni a bevalt embereket.

@Don Quixote de la Ferko:
Ha nagyon muszaj megcsinalom. A sajat munkammal idoaranyosan a tobbszoroset keresem es annyira nem erdekel az epitoipar hogy ez legyen a szabadidos szorakozasom.

Tücsök1 2013.10.25. 22:55:11

@Don Quixote de la Ferko: Ebben az új képzési rendszerben remény sincs arra,hogy elméletben és gyakorlatban erős szakmunkások szabaduljanak a piaca.Egyszerűen nem is értem a koncepciót.Az elméleti,humán esetleg természettudományos tárgyak óraszámát a minimumra csökkentik,a gyakorlathoz meg lasszóval kell olyan mestert fogni,aki képes a szakma valóban mesterfogásait megtanítani.Be kellene látniuk a mostani főokosoknak,hogy ezzel a tempóval félanalfabéta segédmunkásokat eregetnek ki az iskolákból.Sokrétű tudáshoz kellene juttatni a szakmunkásokat is,az alapfokú informatikai ismeretektől kezdve.Persze az sem hátrány, ha a humán tárgyakból is ragad rájuk valami.

Tücsök1 2013.10.25. 23:03:31

@hungarisztan: Még délután írtam,hogy mivel a foci kimúlt,most a tízmillió egymást csesztető műszaki ellenőr országa vagyunk.Szomorú látvány lehet.

borzimorzi 2013.10.26. 18:52:44

@hungarisztan: Igen impresszív, de minek kell 50 évre atombiztosan megcsináltatni egy burkolatot, aminek az erkölcsi elavulása konkrétan 15 év?
Üdv:
b

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.27. 04:49:35

@hungarisztan: Üdv. Jó ez, amit írsz.Mi is kint élünk és nem győzünk hápogni a felújítási, szervizelési árakon.(Nem csak építőipar, hanem úgy mindenféle témában)Ez az írásod már egy kicsit árnyalja a dolgokat, de még mindig úgy gondolom, hogy idekint nem érdemes felújítandó lakást vásárolni... :-) Nem tudják annyira olcsón adni...

A honlap az az offerta lenne?

Van tapasztalatod új építésű lakásokkal?Úgy értem, hogy a garanciális dolgokat mennyire kezelik korrekten az építő, kivitelező cégek?Nézegetünk új és fiatal lakásokat, és nagyon sokkal van gond, repedések jönnek elő, rés van az ablak és a fal között, húz a nyílászáró.Mondom, 0-fél-egy éves épületekről beszélek.Mindezt ennyi k.rva sok pénzért rettenetes átverésnek gondolom.És van pár cikk is a neten, újságokban, hogy a drága mesterek, cégek konkrétan leszarják a garanciát, a lakó meg futhat fűhöz-fához...Szóval valahogy nem ezt várnám.Valszeg fogunk venni lakást, de egy gyomorgörcs lesz rajtam a hátralévő 30-40 évemben, amíg ki nem fizetjük, vagy el nem adjuk...Ha gondolod, privátban is folytathatjuk, előre is köszi.

hungarisztan 2013.10.27. 11:31:58

@borzimorzi: Erkölcsi elavulás? Az mi? Kimegy a divatból? Komolyan kérdem, mert erről még nem hallottam.
Amúgy meg hogy minek atombiztosra csinálni valamit... hát, manapság tényleg nem divat, de azért a svédekben, meg még pár protestáns munkamorállal megvert, természetesen „hanyatló” nyugati országban úgy vannak vele, hogy ha már csinálnak valamit, akkor majdnem pont ugyanannyi energia jól megcsinálni, mint szarul. Akkor meg miért ne legyen már jó. Itt Svédországban például minden masszív. Az autók, az épületek, az ajtók, az egyéb használati tárgyak, minden. Ordít róluk, hogy rendesen meg vannak tervezve, és a gyártásnál nem az anyagköltségen való spórolás volt a fő szempont. Drága lesz a termék? Drága. (Nekünk.) Ki tudja fizetni, aki rendes munkát végez? Ki, mert a rendes munkáért rendes fizetés jár. Aki nem végez rendes munkát, az nem tudja kifizetni a rendes cuccokat itt sem. Valahogy így működik ez korrektül. Nem a rezsit kell csökkenteni à la kommunizmus, hanem olyan képzést, szemléletmódot kell átadni, ami minőségi munkát, magas hozzáadott értéket, és ezáltal magas béreket eredményez, továbbá IGÉNYT a rendes munkára, igényt a rendesen megcsinált cuccok iránt a gagyi szarok helyett.

Persze minden mindennel összefügg. Pont azért, mert a rendes munka drága, a biztosítónak megéri atombiztos elvárásokat támasztani már a kivitelezésnél, mert ha eláztatok magam alatt 2-3 szomszédot, akkor egy pillanat alatt összehoztam egy lakásárnyi kárt helyreállítási költségben... Magyarul: sokkal olcsóbb egyszer jól megcsinálni valamit. Arról lehet vitatkozni, hogy muszáj-e 4x-esen vízzárónak lenni egy fürdőszobának, vagy elég lenne 2x-esen is, de fölösleges, mert ez a szabvány, így csinálják. 8 vállalkozó volt kint nálunk terepfelmérésen, hogy árajánlatot adjon, mindegyik egymástól függetlenül tök ugyanazokat a dolgokat mondta. Ami jó érzés volt, mert látszott, hogy egyik sem nyerészkedni akar a hülye külföldin, hanem csak úgy akarják megcsinálni a fürdőszobát, ahogy kell. Se többet, se kevesebbet.

hungarisztan 2013.10.27. 11:56:45

@geegee: Nem az árakon kell hápogni (bár nem akarok álszent lenni, hápogunk mi is! :o)), hanem a fizetéseken! ;) Forintra nem szabad átszámolni semmit, csakis és kizárólag a SEK-ben kapott fizetésedhez képest érdemes arányítani. Nagyon sokszor sóhajtunk fel mi is, hogy uramatyám, ez Mo-n töredéke lenne... De aztán mindig ugyanoda lyukadunk ki: az OTT töredék, nem itt. Sajna le kell nyelni a békát, hogy itt ennyibe kerülnek a dolgok, de ennek oka van. Amit te is tudsz nyilván, hiszen valamiért idejöttetek ti is... :o)

A felújítandó lakás tényleg nagyon meggondolandó, mert a munkaköltség iszonyatos. (Az anyagköltség is tud az lenni, párom első körben kinézett olyan mozaikot, aminek négyzetmétere 150ezer forint átszámítva. Na, az azért még SEK-ben kapott fizetésekhez képest is rengeteg! :o) Mondanom sem kell, nem az lett a befutó. De azért ésszel lehet vásárolni jól, értsd, csak 2-3x-os az otthoninak :o), csak sok utánajárás, idő.)
Akkor már sokkal jobban megérheti a távolabbra költözéssel variálni, persze Stockholm-Uppsala környékén ez nem opció, mert nem tudsz elég távol költözni, hogy számottevően olcsóbb legyen, és ne veszítsd el az utazáson, amit a vételáron nyersz...
De másutt ez lehet opció: igazán nagy dugókat én még itt nem láttam (Stockholm, mint mindig, kivétel), de a vonatközlekedés is jó, nagyon jól ki lehet használni mindenféle hasznos tevékenységre.

Illetve még egy dolog az, hogy fajlagosan lehet olcsóbb házat venni, mint városi lakást, de ez környékfüggő. Építtetni egészen bizonyosan iszonyatosan drága, úgyhogy azt ne válaszd. :o)

Igen, a honlap az offerta. Nekünk nagyon jól működött, tényleg nem volt túlzás, amit föntebb írtam.

Lakásvásárlás: írok majd este, most rohannom kell, de visszatérek még rá.

hungarisztan 2013.10.28. 00:32:39

@geegee: Na, a lakásvásárláshoz:
Szerintem nem ott dől el a dolog, hogy új- vagy régi építésű, hanem hogy rendesen csinálták-e meg, vagy sem. Amúgy az egy furcsa dolog, hogy kinek mi számít jónak és mi nem, de az ember meglepően gyakran tartja önmagától értődően jónak azt, amit otthonról hoz, és vacaknak azt, amit máshol lát. (Ugye a villanykapcsoló tipikus esete, amit mi magyarok kapcsolunk fordítva, mint a világ, de ugye amit minden magyar szóvá tesz külföldön... :o))
Példákat hosszasan lehetne sorolni. Itt nálunk, a '82-ben épült ház lakásaiban még mindig porcelánfoglalatos olvadóbiztosítékok vannak, miközben a panelben, amibe 1980-ban beköltöztek a szüleim, már akkor automata megszakítók voltak. Földelt dugó csak a konyhában (és most már a fürdőszobában – mindkettő csak felújítás eredményeképp). Szóval olybá tűnik, hogy a magyar villanyszerelés már a cocalizmusban a svéd előtt járt, mert ott ilyeneket már szabvány szinten nem engedélyeztek új házakban. (Más kérdés, hogy ott meg alu vezetékekkel dolgoztak, ami rideg volt, tört, pláne ha a kőműves belenyomott egy adag maltert a bergman csőbe befűzés előtt – itt meg csak rézzel dolgoztak.)
Ettől azonban még nem kell lemondani egy régi építésű házról, mert az összes szórakoztatóelektronikai kütyü úgyis dupla szigetelésű, annak mindegy, hogy van-e földelés vagy sem – csak tudni kell róla, hogy előbb-utóbb befigyel egy komplett elektromos áthúzás (vagy legalábbis föld behúzása), új konnektorok, megszakítószekrény átkötése automatára stb. (Meg ugye fürdőszoba vezetékelése is fi-relével indult, rádobott az is párezer kroncsit.)
Mondtad a huzatot. Első ránézésre óriási blődségnek néz ki, amit mondani fogok, pedig nem az: a huzat nem feltétlenül ellenség. Történt például, hogy egy kollégiumban lecserélték a huzatos ablakokat modern, műanyag nyílászárókra. A lakók nem győztek hálaimát rebegni, hogy végre télen sem fagy bele a tea a bögrébe – igen ám, csakhogy a műa nyílászárók olyan jól szigeteltek, hogy minden szellőzés megszűnt. Kábé 2 hónap elegendő volt hozzá, hogy szarrá penészedjen belülről az egész épület (mert a fűtéssel ugyebár azért spóroltak, falak hidegek, pára viszont van, és tudja a hülye a fizikát: hideg felületen nekiáll lecsapódni). A magyar intézményigazgató válasza: lelambériázza az aspergillus negrát, hogy ne látszódjon, így a gyanútlan friss koleszosok alvás közben 30 centiről szívják a tüdejükbe a lambérián új erőre kapó, és onnan kiszabaduló penészt...
Ezzel persze nem azt mondom, hogy direkt huzatosra kell csinálni egy házat, vagy hogy olyat kéne venni. Csak nem minden az, aminek látszik. A huzatos nyílászárók problémája önmagában szerintem ne jelentsen kizáró okot (kivéve ha Kirunában laktok :o)), mert azt relatíve olcsón orvosolni lehet akár házilag is, de még fontosabb tapasztalat, hogy a fűtési rendszer általában úgy van kalibrálva, hogy hozza a 20-22 fokot a lakásban, fűtést meg átalányban fizetsz, úgyhogy innentől kezdve környezetvédelmi elhivatottság kérdése, hogy leszarod-e, hogy az utcát is fűtöd. Szóval mindent ne írj le, ami elsőre esetleg gagyi. Mi is bevállaltunk kompromisszumokat (ld. elektromos hálózat, fürdőszoba stb.), persze azt ti tudjátok, mi az, ami feltétlenül fontos nektek, és mi az, ami esetleg részben vagy átmenetileg feláldozható. (Például nekünk most nincs kádunk, mert csak egy fürdőszobafelújításra futotta a kettő helyett. Ez van.)

Amúgy a lakásárat nagyban befolyásolja a havi rezsi és közös költség. Minél olcsóbb a lakás ára, annál nagyobb közös költségre lehet számítani és fordítva. De ha nincs egyben a sok pénz, akkor jobban megérheti magas közös költségű lakást nézni, mert ott elnyújtva fizetsz sokat, nem egyszerre.

Még annyit akartam mondani, hogy szerintem 30-40 évre ne adósítsd el magad. Ha te is dolgozol és a párod is, és pár évig vállaljátok, hogy meghúzzátok a nadrágszíjat, itt az nem elérhetetlen, hogy pár éven belül akár 100%-osan kápéból is tudtok venni egy saját lakást. Ha havi 15ezret félre tudtok tenni, akkor 6 éven belül az több mint 1 millió SEK, kamatot még nem is számoltam. (Mondjuk vannak helyek – megint ugye Stockholm és környéke – ahol 1 millió SEK-ből nem mész messzire, de mi mondjuk picit kevesebből 117 négyzetmétert vettünk (nem Stockholm, na), plusz garázs, plusz tárolóhelység. Emberi léptékű élettér, zöldre (nyulakra, őzekre, fácánokra) nyíló kilátás, csönd, nyugi. És ez itt egy közepesen kereső párnak pár év alatt teljesíthető – mondjuk tény, hogy spórolni kell hozzá keményen. (Meg havi 8000 SEK a rezsi+kk.) De cserébe nem vagyunk kiszolgáltatva bankoknak, nem fizetjük a kamatokat – nekünk ez sokat számított. Utáltunk volna eladósodni, nem hiányzott a gyomorgörcs, pláne nem 30-40 évre... (Mondjuk talán rosszul csinálom, de hitelről nem vagyok hajlandó még csak elgondolkodni sem. Nem azért, mert „ördögi”, de nem nekem való, az fix. Többet ér a lelki nyugalom.)

Nem egyszerű történet az itteni lakáshoz jutás. De azért hajrá, drukkolok!

borzimorzi 2013.10.28. 11:05:28

@geegee: Az új építésűekkel rengeteg gond tud lenni, tisztelet a kivételnek. Elrontják a szigetelést, kispórolnak mindent, amit csak lehet. A harmadik alsó szomszédod harákolását is hallod reggel a WC-n ülve. Nincs egy derékszög az egész lakásban, de erre csak akkor jössz rá, mikor ki szeretnél tapétázni vagy redőnyt szereltetnél. Össze-vissza kötik a vezetékeket, előfordul, hogy még azt se tartják be, hogy csak függőlegesen vagy vízszintesen mehet(ne) a falban a vezeték. Túl kis átmérőjűek a csövek a tervhez (és a szabványhoz) képest, úgyhogy rendszeres vendég lesz nálatok a csőgörényes ember, aki majd elhárítja a dugulást. Kész kabaré, hogy pl. a Római lakótelepen 1987 óta egyszer se kellett ilyen szakembert hívni, de barátnőm, aki mellette, a Platánliget lakóparkban lakik másfél éve, már kétszer kellett, hogy hívjon duguláselhárítót... A Corvin környéki tömbrehabilitációknál horror történetek voltak, rossz esővíz elvezetés miatt penész-és gombatelep a nappaliban, meg társai...

Ha veszel, a jelenlegi piaci viszonyok közt jobban jársz egy olyannal, amelyik csak 3-5 éve kapott használatbavételi engedélyt (gyakorlatilag új), a hibák már kijöttek rajta, tehát durva nagy baj nem lehet. Nagyon alacsonyak az árak, tehát most érdemes venni. Még nem vagyunk a lavór alján, de már közel van. Nagy feszítő erő eladói oldalról az is, hogy sokan benne ragadtak valami rondán el...tt hitelkonstrukcióban, és szabadulni akarnak az ingatlantól.

Jól járhatsz még azzal is, ha valaki olyan építette, aki nagyon ott volt az egészben, ért a műszaki részéhez és végig piszkosul a körmére nézett a kivitelezőnek, a dolgozóknak. (Netán saját magának építette, csak később mást gondolt.)

Üdv:
b

borzimorzi 2013.10.28. 11:19:09

@hungarisztan: Erkölcsi avulás: az az időtartam, amelynek elteltével szükségképpen nem lehet korszerű az adott dolog, akármilyen jól és jó alapanyagokból csinálták is meg. Egyszerűen azért, mert az építőipari gyártók sem restek, hanem fejlesztenek. 15 év múlva jobb aljzatbeton lesz, jobb ragasztók, jobb minőségű járólapok, jobb (nem beszürkülő) fugázóanyagok és persze sokkal jobb szaniterek. Emlékezz csak, milyen nagy szám volt a '80-as évek végén a metlachi járólap, szép, íves formákkal. Jól illett a hasonló ívű maratott mintás konyhabútor-frontokhoz. Ma senki nem vesz ilyet, legfeljebb, ha eleve ilyenje van és javítás kell. Teraszburkolatnak sem veszi meg senki a régi fajta járólapokat, hanem az V. kopásállóságú, fagyálló gresslapot fogja keresni, amilyenek 30 éve nem is voltak.

Mások is a termékek. Nemcsak a divat lesz más, a műszaki tartalom is. A mai design fürdők egyes elemei (masszázskabinos zuhanyfülke, mindenféle effektek a zuhanyban, pezsgőfürdőkád) mára alapnak számítanak egy igazán jó lakásban. Ettől még teljesen funkcionális lehet egy 30 évvel ezelőtt épült panel is, csak azóta annyi fejlesztés volt azóta, hogy nem tudhat korszerű lenni. Ami 20 éve a csúcstermék volt az ingatlanpiacon, az ma jó közepes vagy ha folyamatosan újították és karbantartották, akkor jó lehet. De semmiképpen sem csúcskategóriás. S ami akkor jó volt, az ma legjobb esetben is közepes.

Üdv:
b

hungarisztan 2013.10.29. 00:29:16

@borzimorzi: Értem.
Való igaz, hogy a 20-30 évvel ezelőtti műszaki tartalmak és esztétikum mára már sok helyen elavult. Azonban itt Skandináviában tapasztalatom szerint picit másképp viszonyulnak a régi dolgokhoz. Egyrészt környezettudatossági okokból, másrészt pedig azért is, mert itt már elég régóta jólét van – azaz itt 25-30 éve (sőt, 100 éve) is megengedhették már maguknak a polgárok, hogy az ízlést, a design elképzeléseket ne korlátozzák az anyagiak, azaz itt pusztán azért, mert olcsó a mintás járólap, még nem raknak le mintás járólapot, ha egyszer nem megy a bútorokhoz. A legendás skandináv letisztultság (vagy ha úgy tetszik, minimalizmus) itt nagyon régóta jelen van a mindennapokban és nagyon úgy tűnik, hogy soha nem fog kimenni a divatból. (Ennek is megvannak a maga kultúrtörténeti okai.) Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek egyedi megingások, szörnyű ízléstelenség, giccs akár, de ha valaki szakember tervez valamit, akkor az eléggé időtálló divat lesz. (Most jövök a kórházból: ha nem tudnám, hogy a 60-as években épült, akár azt is gondolhatnám, hogy a 90-es vagy a 2000-es években. És ez jó, nekem ez tetszik.)
Mondok más példát: a város összes szaniter kereskedését és lerakatát bejártuk többször. Egészen felfoghatatlan minta- és anyagválaszték van a világ minden tájáról. Rengeteg a luxustermék: olyan csempék, padlólapok, mozaikok, spéci mosdók, bútorok, designcsapok stb., hogy csak tátongtunk – nem csak az árak, hanem a minden képzeletet felülmúló változatosság láttán is. Gyönyörű bemutató fürdőszobák vannak minden létező stílusban kiállítva, ezek nagy része 100 éve is luxus lett volna, és 100 év múlva is luxus lesz. Ehhez képest – kicsit elkapatva a választéktól, és inspirálódva egy demo fürdőszobától – mikor megtetszett egy lila mozaik, az eladó (!) lebeszélt róla. Azt mondta, hogy ha 20 éven belül tervezzük eladni a lakást, ne vegyük meg, mert a svédeknél a fürdőszoba fehér vagy fekete csempe szürke padlólappal; ami ettől eltér, az dekadens és riasztja a potenciális vevőket... Így folytatta a fickó: van 12ezer féle termékük az üzletben, de az eladásaik túlnyomó többségét a létező legegyszerűbb (ami nem feltétlenül legolcsóbb, teszem hozzá én), legminimalistább csempék, padlólapok, szerelvények teszik ki, ami a választék kb. 0,1%-ából kerül ki. Ja, és semmiféle jacuzzi, meg masszázszuhany, meg ilyen úri huncutságok. Azok mind műanyag vackok, csak arra jók, hogy bedögöljenek, meg amúgy is rusnyák. Itt még a zuhanytálca is ritkaság, merthogy azzal is mindig csak a baj van – egyszerűbb, praktikusabb, ha a zuhanyfülkének ugyanaz a padlója, mint a fürdőszobának, s csak elválasztófal vagy ajtó van. (Amúgy baromi praktikus, imádjuk.)
Végül – megfogadván a tanácsokat – a fürdőszobánk svéd standard lett: krémfehér minimáldesign sötétkék mozaikkal feldobva, elég drága csupafém csapokkal, nagy, de szép ívű és egyszerű mosdóval ill. IKEA stílusú fürdőszobabútorokkal. Teljességgel időtlen design – majdnem 100%-ig bizonyos vagyok benne, hogy 25 év múlva is pont olyan piackonform lesz, mint most, és az akkor 25 éves csaptelepek pont azt a minőséget fogják ordítani magukról, amit most is. Lehet, hogy addigra a ledes spotlámpákat cserélni kell egyszer... De amúgy ugyanez a fürdőszoba vállalható lett volna 1970-ben is, és gyanítom, hogy 2030-ban is az lesz. Ehhez mondjuk tényleg érdemes ismerni a svéd néplelket, ami nagyjából a V70-es Volvóban testesül meg: legyen elpusztíthatatlan, egyszerű, kényelmes és praktikus. Ha ezt valami tudja, akkor a svédek veszik, mint a cukrot. (Vagy mint a V70-es Volvót...)

A műszaki tartalom fejlődhet sokat, ezt aláírom. De valahogy nem érzem azt az úrhatnám kivagyiságot, mint Magyarországon, hogy mindig mindenből a legújabb és legjobb kell. Pedig istenuccse megengedhetnék maguknak. Finn barátaink nemrég nyugdíjba mentek, a férj, mivel nagyon régóta vágyott rá, vett maguknak egy vadiúj S Mercit. Vajon kidobta a 30 éves Volvót? Nem, mert semmi baja, tökéletesen funkcionál, az a hétköznapi, városba rohangálós autó. Nem tudja az Euro6-ot, télen be is nyom 14 litert városban (na ja, odakünn -30, reggel indulás előtt fél órával indítja a motort az automata, hogy nyíljanak az autók, meg be lehessen ülni :o)), meg nincs benne USB csatlakozó csillagászati áron, meg hasonló modernitások, de ami lényeges, az benne van: még mindig iszonyat biztonságos autó, még mindig elvisz A-ból B-be bármikor, ad zenét, hideget-meleget, ülésfűtést, tempomatot, nyomatékot, napfénytetőt, kényelmes ülést, nagy puttonyt és egy sor praktikumot. És senkit nem érdekel a sok műanyag marketingfejlesztés... És kábé ez megy fürdőszoba vonalon is: mit lehet még fejleszteni egy fugán? Fagyálló (minek?), fungicid (ez szuper lenne, de marketinghazugság), 10 perc alatt köt (kit érdekel? egyszer kell lerakni, felőlem köthetne 10 óra alatt is), 50 árnyalatban kapható (minek? az üzletben tablóra nyomott 10-ből is alig tudtunk választani) – őszintén szólva tökre nem látom, hova lehet még fejleszteni egy fugát és főképp minek...:o)

borzimorzi 2013.10.30. 17:38:40

@hungarisztan: Értem, hogy neked ez a véleményed, és sok örömöt kívánok a szépséges minimál fürdihez! Ha 20 év múlva is úgy fogod érezni, hogy hazaértél, a lelked és értékrended szerinti hazába, akkor aligha fogod eladni, hiszen ott fogsz megöregedni.

Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy 2013-ban nem lehet igazán korszerű egy olyan autó, amelyik 14-et eszik 100 km-en. Vagy fogalmazzunk úgy, hogy mivel erkölcsileg elavult, szükségképpen nem foglalhatja el azt a helyet, amit anno, mikor új volt. Ha akkor ez volt a csúcs, most épp, hogy jó. Ettől még persze lehet a szíve csücske a tulajnak. Sőt! Hiszen a veterán autóknak is van ugyebár rajongótábora...

Üdv:
b

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.30. 21:45:09

@borzimorzi: Köszönöm, hogy ilyen sokat írtál, de mi nem Magyarországon akarunk venni új/másik lakást... :-) De ha már: csekély vegyes tapasztalataim vannak azért az otthoni dolgokról, tágabb családi, baráti körben lettek véve újonnan épült lakások; van ahol jó, de van ahol vannak problémák.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.30. 22:08:14

@hungarisztan: Köszi neked is a sok karaktert.
Jó, igen, tudom, lehet, hogy nem kéne átszámolni; de én csak átszámolom, mert magyar az értékrendem, odahaza éltem az első 34 évemet, szóval nem tudom levetkőzni.
Az elektromos dolgokon én is meglepődtem, de úgy vagyok vele, ha működik, a fenét érdekli.Meg aztán a bérlakásban úgyse én tartom karban.Huzat-szellőzés: értem ezt is, meg el is fogadom, csak lehessen valahogy szabályozni, hogy hol és mikor.Legalább ezt kéne valahogy elérni.Mert azér az nem jó, hogy vacsorakor télen a konyhaablaknál nem lehet közelebb ülni, mint egy méter, mert olyan szinten cúgos a pár éve felújított bérlakás.(Nem Kiruna volt ez, de Luleå... :-) ) Akkora meg nem volt azért a konyha, hogy húzzuk el az asztalt pár méterre a faltól.

Nekem amúgy rossz tapasztalatom az egyéb jellegű szolgáltatásokkal van (illetve itt fordultak elő dolgok), mint pl autószerelés.Ugyan azt a munkát többször is meg kellett csináltatni, mert elsőre de még másodjára is szarul végezték el.De legalább jó drágán.Garanciát meg nem hajlandók kezelni.A kis ócska Pögó 206-unkra majd minden évben rá kell költeni az értékét, mert olyan drága és olyan szar minőségű a szerviz.Nem is vittem még szinte sose kétszer ugyanoda egymás után.És nem lerobbanás, meg nem indulás a "baja" hanem féktárcsa és betétcsere, futómű alkatrészek cseréje, meg hasonló teljesen normális, kopó-fogyó tételek, amit minden autón cserélni kell időnként.És mégis.Szóval ezek tükrében kérdeztem a lakások műszaki állapotát.
A másik autónk, egy V70, na azzal nincs semmi gond, igaz, azt jó részben egy magyar lelkiismeretes szervizes srác istápolja, mikor évente egyszer odahaza járunk.Bár volt, hogy idekint kellett elvinni, mert vizsgán elhúzták; de valahogy ennek jó a szervizelése.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.30. 22:28:40

@hungarisztan: Sajnos nekünk csak a főváros játszik, tapasztalom én is, hogy halálosan túlárazott minden ingatlan.Nejemet ideköti a munkája, jobbat nem találna az egész országban sem.Kijjebb menni nem akarunk, mert kintről ingázni durva költség és időtényező.A rezsiösszeg és a vételár közötti érdekes, fordított arányosságot mi is észrevettük és úgy számoltuk, mondjuk 25 év alatt kb. ugyanannyiba kerül egy régi házban épült lakás "olcsó" vételára és nagyobb összegű havibaja, mint egy drágább de modernebb, korszerű lakás drága vételára, de töredék összegű rezsije.Viszont nem mindegy, hogy 25 évig egy sz@r, penészes, dohos lakásban élünk, vagy egy vadi újban, fiatalban.Szóval ezért lesz valszeg új lakás és vállaljuk a kockázatokat.A hitel részétől kevésbé félek, autóhiteleink a lehető legkorrektebben futottak végig; semmiféle plusz költség, vagy önkényes, egyoldalú szerződésmódosítás nem volt, szerencsére nem a kib@$2ott magyar bankok vannak idekint.
Épp azt is számoltuk, hogy alig lesz több a korszerű lakás kicsi havi költsége+ a hiteltörlesztés, mint a bérlakás rezsi+bérleti díja.Még elég vad jövőbeli változásokkal számolva is tudjuk majd fizetni.Ha meg mégse, akkor elköltözünk Bolíviába, valahová, ahol nincs kiadatási egyezmény... :D
Viszont a műszaki állagtól ódzkodok egy kicsit.Ígérnek mindenhol olyat, hogy átadás után 2 évvel jön egy garanciális kiigazítás, a felmerülő problémákat megoldják.Csak hát mi van, ha valami 2 év után jön elő...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.30. 22:35:14

@hungarisztan: folyt: szóval amítől még tartok, a hitel és a jövő kapcsolata, de hát azt meg kb senki nem tudhatja előre. Ami még jó Stockholmban, hogy elég jól pörög az ingatlan piac, szinte mindent el lehet adni, ha mégis költöznünk kellene valahova (nem tervezzük, esetleg majd nyugdíjkorhatár környékén, bár nyugdíjat valszeg úgysem fogunk már kapni, csak fizetni... ez is egy érdekes téma lehetne, de nem itt...) vagy ha kirepül a gyerek, ami szintén vagy 18 év.Szóval amennyit belerakunk, annyit ki is tudunk venni belőle jó eséllyel.

Ha van kedved esetleg tovább levelezgetni, tapasztalatokat megosztani, akkor folytathatjuk akár privátban a névre kattintva lehet üzenetet küldeni.Örültem, hogy összefutottunk. :-)

borzimorzi 2013.11.07. 20:40:59

@geegee: Ja, ez lassan leesett nekem is, majd időről időre visszaugrom, hogy lássam, hogy alakult az életetek. Nagyjából az első 3 hely valamelyikén van Svédország az én kedvenceim között is, ha menni kell, hát valamerre arrafelé pályáznánk el.
Üdv:
b

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.08. 04:58:35

@borzimorzi: Haha :-)

De azért vigyázz, itt mindig sötét és hideg van...ahogy a sok nagytudású mondja...:D

newbee 2013.11.15. 10:34:44

Mi a f*szé' nem frissül a blog? MINEK VAN HA NEM IRNAK RÁ A KÉSZíTŐI!

MOCSKO SINDEX :D

Isnyu 2014.05.31. 19:06:54

Igen,sajna nagyon sokan szeretik számla nélkül...
Nemrég voltam egy kéróban ezt-azt javítani. Mondja a néni,hogy egy éve újították fel.
Minden szar volt,szar minőségben.
A tető beázott,a bútorokat összetörték,minden lötyögött és ferde volt,a lámpának nem volt kapcsolója!
Állítólag csak a vill.szer 500e forintot vitt el számla nélkül.
Mire végig mesélte,már sírt,de nem tudott mit tenni,hitt a "generál kivitelezőnek"

Fodor Balázs 2015.10.04. 07:02:19

Számlával kértem, hajlandó voltam fizetni és akkor is csak át akartak baszni, meg a minőséggel is volt gond - ez egy városi legenda, hogy ha a számlázás és rendesen fizetés hirtelen eszébe juttatja a szakmát a "mestereknek". A többsége alkalmatlan és még a stílusuk is tenyérbemászó. Az emberek többsége meg azért tájékozódik az internetről és próbálja kiképezni magát a témában, mert 1. átvernek, 2. ha kérdezel, akkor lekezelően bánnak veled, 3. ha kérdezel, még nekiáll vizsgáztatni a tahója, hogy megalázzon: nem értesz az ő szakmájához. Nem tudom mit szólna, hogy amikor viszi a gyereket a háziorvoshoz, akkor az orvos csak akkor gyógyítana rendesen, ha előtte levizsgázik a gyerek farmakológiából.

De mondjuk nem kell várni ezektől semmit, nyilván nem magfizikusok és nem egyetemi tanárok. Ostoba, arrogáns, primitív népség a nagy része.
süti beállítások módosítása